Forskellige behov, forskellige løsninger

Der findes allerede et kæmpe marked af seksualprodukter og fantasien synes ubegrænset, når det gælder om at finde på nye designs.
Det er dog ikke altid at den bedste løsning ligger i konventionel formgivning. At vi som seksuelle væsner måske alle mere eller mindre søger mod seksuel trivsel og velbefindende, er vejen derhen ganske forskellig.

Det er næppe svært at acceptere at hver vores definitioner af, hvad der er gode seksualprodukter, er ganske forskellige.
Jeg ser dog en tendens til, at der i formidlingen af seksualprodukter, fokuseres mere på produkt end bruger, hvilket jeg til stadighed vil advare imod.

Jeg møder stadig både kollegaer og klienter, der efterspørger et produkt, fordi de konkret har fået dette anbefalet – uden at forstå, hvad der ligger bag denne anbefaling og hvorfor i givet fald andre tilsvarende produkter kan eller ikke kan anvendes.

sexability


Det kan i situationer hvor særlige udfordringer spiller ind, kræve særlige løsninger.
De behøver ikke altid at være komplicerede. Det er langt fra altid nødvendigt at ”indkalde et forskerhold og opfinde den dybe tallerken igen”, men arbejdet skal stadig gøres ordentligt.
Hverken mere eller mindre!
Løsningen skal målrettes brugeren, hvad end der er tale om en enkelt person eller en gruppe af borgere, f.eks. kørestolsbrugere.
Jeg har i mit arbejde fokus på at vi som mennesker er vidt forskelligheder.

Projekt SexAbility er et eksempel på, hvordan svære udfordringer i samarbejde med borger bliver til brugbare løsninger.
Jens er lammet, hvilket på rigtig mange måder udfordrer sexlivet.
Heldigvis støttede fagpersonalet omkring ham i ikke at give op i søgen efter det helt rigtige onaniprodukt for Jens…


Jeg er ydmyg overfor, at jeg trods ”hovedet fuld af gode ideer”, først og fremmest skal lytte til dig som bruger.
Forskellige behov kræver forskellige løsninger. Et grundigt forarbejde er vigtigt, for et optimalt resultat.

Det er min opgave som professionel hjælpemiddelskonsulent at lytte, også til det der slet ikke bliver sagt…

Om du er privat borger og oplever behovet på egen krop eller ansat i offentlig regi og henvender dig på vegne af borger, betyder ikke noget.

Helle Koldsø